SALAM 1 MALAYSIA

SEGALA PANDANGAN SERTA TEGURAN DIALU-ALUKAN DI BLOG SAYA..MARILAH KITE BERINOVASI BERSAMA-SAMA DEMI MELAHIRKAN SISWAZAH YANG BERKUALITI YANG DILAHIRKAN DARI UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA.CHAYOK2

Saturday, March 13, 2010

PAPAN KEKUNCI MAYA

Papan kekunci sememangnya sangat penting dalam dunia komputer masa kini kerana ia perlu dihubungkan kepada alat2 kecil seperti telefon bimbit dan alat bantuan digital peribadi PDA. Alat ini boleh menukarkan kulit di badan atau di tangan anda menjadi skrin sesentuh atau papan kekunci maya.
Teknologi yang dikenali sebagai SKINPUT ini dibangunkan oleh Chris Harrison pelajar PHD dari A.S. Beliau telah memperkenalkan perisian pengesanan impak dan akustik yang mampu menukarkan kulit atau tangan menjadi papan kekunci dan juga papan sesentuh jika memakai projektor pici pada lengan.
Dengan menggunakan gabungan bunyi yang berlainan yang terhasil daripad sentuhan di berlainan tempat seperti di jari, lengan, atau tangan dan kemudianya menggabungkn bunyi itu menjadi fungsi komputer.
Kelebihanya ialah boleh mengoperasikan komputer, telefon bimbit atau mp3 dengan mudah walaupun ketika bergerak seperti berlari kerana hanya perlu menyentuh bahagian2 tertentu di badan sahaja. Alat ini juga membangunkan sistem pengesahan boi akustik yang boleh dipakai tanpa perlu mengalirkan apa2 aliran pada kulit. apabila jari pemakai menyentuh badan, ia akan memberi kesan bunyi yang berlainan. perisian yang dibangunakan boleh mengenali corak kustik bahagian2 itu dan kemudian menterjemahkan sebagai arahan komputer. Selain itu, ia boleh disambungkan ke gajet2 dengan menggunakan wayerles bluetooh....

No comments:

Post a Comment